dandelion, heart, desire-4163657.jpg

Tips voor angst bij hooggevoelige kinderen

Hooggevoelige kinderen zijn ontvankelijker voor prikkels waardoor ze sneller dan gemiddeld last hebben van angsten en stress. Ze beleven de wereld om hun heen intenser en krijgen de prikkels ongefilterd binnen. Zij hebben langer de tijd nodig om zowel negatieve als positieve prikkels te verwerken. Wanneer hier te weinig tijd of ruimte voor is, kunnen ze overprikkeld raken. Overprikkeling kan weer leiden tot angst.

Hieronder een aantal tips en oefeningen die helpen beter om te gaan met angst bij hooggevoelige kinderen:

  1. Het is belangrijk om de overprikkeling bij je kind te verminderen, zo kan chronische overprikkeling zoveel mogelijk voorkomen worden. Ontdek samen welke activiteiten ontspannend of rustgevend werken voor jouw kind. Je kunt hierbij denken aan: het luisteren van muziek of luisterboek, (voor)lezen, tekenen, mandala kleuren, kleien, bellen blazen of sensopathisch materiaal, dansen, yoga, meditatie of ademhalingsoefeningen. Wanneer je hier meer zicht op hebt als ouder, kun je het ook gerichter inzetten als je merkt dat jouw kind overprikkeld is. Je kind leert dan ook om aan te voelen wat het op dat moment nodig heeft.

  2. Wanneer je merkt dat jouw kind angstig is, laat dan weten dat je hem/haar begrijpt en geef het gevoel dat die emotie er mag zijn. Probeer het gevoel niet te ontkrachten hoe goedbedoeld ook. Je kind voelt zich dan gezien en gehoord en kan de angst waarschijnlijk ook sneller loslaten. Mocht er iets zijn wat je kind spannend vindt, probeer dit dan niet uit angst te vermijden. Kijk hoe je in kleine stapjes ervoor kan zorgen dat je kind het toch aangaat. De succeservaringen die het daarbij opdoet, zullen de (aangeleerde) angstreflex doen vervagen.

  3. Hooggevoelige kinderen bouwen sneller spanning op in hun lichaam waardoor ze hun spieren aanspannen en hun lichaam als het ware op slot zetten. Ontspannings- en ademhalingsoefeningen kunnen hierbij helpend zijn en ervoor zorgen dat ze zich van die spanning kunnen ontdoen.
    Er zijn online veel meditaties te vinden om jouw kind te laten ontspannen zoals De Regenboogtrap. Ook zijn er boeken met kindermeditaties die je kunt aanschaffen en samen met jouw kind kunt doen bijvoorbeeld ‘De wens ster’ van Marneta Viegas.

    Wat een leuke manier is om je kind te laten oefenen met ademhaling is een tennisbal of andere kleine bal op zijn/haar buik leggen, deze heen en weer laten rollen door rustig in- en uitademen. Zo wordt de buikademhaling getraind en dat is nodig om goed te kunnen ontspannen. Bijkomend voordeel! Ademhaling heb je altijd bij je en kan je op verschillende momenten inzetten als tool. Als je kind bijvoorbeeld op school iets spannend vindt om te doen, kan het hem/haar helpen rustig te worden door even te focussen op de ademhaling. Heel effectief en zinvol in verschillende situaties!

  4. Geef regelmatig complimenten en spreek je waardering uit voor zijn/haar kwaliteiten. Probeer vooral te complimenteren op de inzet die je kind toont. Door bijvoorbeeld te zeggen: ‘Ik zie dat je enorm je best doet, heel goed gedaan!’. Wat nog mooier is om er een kwaliteit aan te verbinden. Voorbeeld: ‘Wat goed dat je aangeeft dat je wilt helpen, ik vind het heel fijn dat je zo behulpzaam bent’. Laat merken dat je vertrouwen in hem/haar hebt en oog hebt voor de kwaliteiten die het bezit. Dat zal de eigenwaarde en het positief zelfbeeld van jouw kind ten goede komen.

  5. Zorg ervoor dat je kind een rustige en positieve afsluiting van de dag heeft. De prikkels van zich afspoelen tijdens het douchen of een warm bad kan ontspannend werken. Zorg voor een ritueel waar je kind zich fijn bij voelt en geef het persoonlijke aandacht door samen nog even te kletsen over de dag. Je kunt verschillende vragen stellen zoals: Hoe voelde je je vandaag? Wat vond je het leukst om te doen? Wat vond je minder leuk? Waar ben je dankbaar voor vandaag? Je kind gaat met een fijner gevoel naar bed toe én het heeft een positief effect zijn/haar nachtrust.

Laat je me weten welke tips jij gaat proberen?!

Veel liefs Nicolette

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *